Skip to Content

Terugvordering belasting omzetting aandelen aan toonder

20 November 2014

Het Hof van Justitie heeft in een arrest van 9 oktober 2014 geoordeeld dat de belasting op de omzetting van effecten aan toonder in strijd is met Europese wetgeving. Het Hof sprak zich hierover uit na een prejudiciële vraag van het Grondwettelijk Hof.   Ter opfrissing: houders van effecten aan toonder waren verplicht om hun effecten uiterlijk op 31 december 2013 om te zetten in effecten op naam of in gedematerialiseerde effecten. Om dit omzettingsproces te bespoedigen, had de Belgische wetgever op 28 december 2011 een taks ingevoerd die betaald moest worden op de omzetting. Deze taks liep op naarmate de termijn van 31 december 2013 dichterbij kwam. Zo moest voor een omzetting gerealiseerd in de loop van 2011 1% op het kapitaal betaald worden. In de loop van 2012 was dit al 2%.   Algemeen waren er twee belastingplichtigen. Voor effecten die ingeschreven werden als gedematerialiseerde effecten waren dit de financiële instellingen. Voor effecten op naam waren de uitgevende vennootschappen zelf de belastingplichtigen.   Door het arrest van het Hof van Justitie zal het Grondwettelijk Hof genoodzaakt zijn de Belgische wet te vernietigen. Belastingplichtigen die in 2013 en in het laatste deel van 2012 betaald hebben, kunnen echter nu reeds  hun betaling terugvorderen. Zij vallen immers nog steeds onder de termijn van twee jaar vanaf de dag waarop de rechtsvordering is ontstaan (artikel 202/8 van het Wetboek Diverse Rechten en Taksen). Belastingplichtigen die niet meer binnen deze periode van twee jaar vallen, zullen moeten wachten op het arrest van het Grondwettelijk Hof om hun betaling terug te vorderen.   Houders van effecten aan wie de belasting is doorgerekend kunnen echter niet zelf de belasting terugvorderen. Zij contacteren best de financiële instelling of uitgevende vennootschap van de effecten, zodat een regeling kan worden getroffen.

Share this post
Archive