De sociale partners binnen het paritair comité voor het bouwbedrijf (PC 124 - arbeiders) ondertekenden op 19 november 2015 het sectoraal akkoord voor 2015-16. Dit nieuwe akkoord heeft een geldigheidsduur van twee jaar en loopt af op 31 december 2016.
Wij overlopen hierna de belangrijkste krachtlijnen van het akkoord.
- Lonen en arbeidsvoorwaarden
De minimumlonen van de arbeiders uit de bouwsector worden vanaf 1 januari 2016 verhoogd met 0,50 procent. Bijkomend hebben zij recht op 100,00 euro aan ecocheques (in geval van een volledige referteperiode) of aan een ander gelijkwaardig voordeel.
Daarnaast wordt de berekening van de verplaatsingsvergoedingen aangepast. Voortaan wordt Google Maps als meetinstrument gehanteerd en dient het reëel afgelegde traject als uitgangspunt te worden genomen.
- Geen sociale verkiezingen – syndicale delegatie
De arbeidersvakbonden hebben zich akkoord verklaard om geen kandidatenlijsten in te dienen voor de sociale verkiezingen van 2016 (zie onze eerdere nieuwsbrief in dit verband).
Daartegenover staan een aantal wijzigingen met betrekking tot de werking van de syndicale delegatie, die de opdrachten uitoefent van de ondernemingsraad en het comité voor de preventie en de bescherming op het werk :
- Meer effectieve mandaten in grote ondernemingen (> vijftig werknemers);
- Meer uren (“kredieturen”) die mogen worden besteed aan syndicale taken in grote ondernemingen (> vijftig werknemers);
- Uitbreiding takenpakket, o.a. het recht schriftelijk te worden ingelicht over onderaannemingsvormen.
- Outplacement en vorming
Rekening houdend met het arrest van het Grondwettelijk Hof van17 september 2015 (zie onze nieuwsbrief van 18 september 2015), zullen alle bouwvakkers met een opzeggingstermijn van minstens 30 weken vanaf 1 januari 2018 recht hebben op outplacement. De raad van bestuur van het Fonds voor Vakopleiding zal in dit kader de nodige voorstellen voorbereiden. Overigens komt er in het kader van het eenheidsstatuut arbeiders-bedienden ook een werkgroep om een gezamenlijke functieclassificatie te bespreken.
Het akkoord voorziet verder in een aanpassing van de winteropleiding. De bijkomende en aanvullende werkloosheidsvergoeding voor arbeiders die in de winterperiode een opleiding volgen wordt opgetrokken van 36,00 euro naar 40,00 euro per dag opleiding.
Voor meer info over dit specifieke onderwerp, kan u Sébastien van Damme (auteur) en Sara Cockx (auteur en celhoofd) en raadplegen.